- AMD wprowadziła nową technologię Super -Resolution FidelityFx 4 (FSR 4) dla GPU Radeon RX 9070 i 9070 TI.
- Wersja FSR 4 ma zostać zaimplementowana w PlayStation 5 Pro poprzez aktualizację oprogramowania, mającą na celu poprawę wydajności wizualnej dla tytułów gier 2026.
- Współpraca Sony i AMD w zakresie „Project Amethyst” znacząco wpłynęła na rozwój tej technologii.
AMD wprowadza technologię FSR 4
Ostatnio AMD zaprezentowało nową technologię SuperityFX Super Resolution 4 (FSR 4) kompatybilna z najnowszym Radeon RX 9070 i 9070 TI GPU. Ta innowacyjna technologia nie tylko obiecuje ulepszenia użytkowników komputerów PC, ale także wskazuje, że PlayStation 5 Pro skorzysta z wersji FSR 4 poprzez nadchodzącą aktualizację oprogramowania.
Wpływ FSR 4 na PlayStation 5 Pro
W wywiadzie dla Digital FoundryMark Cerny, główny architekt PlayStation 5, wskazał, że celem jest, aby Playstation 5 Pro zawierał eksalera podobną do FSR 4. Ta technologia zwiększania skalowania poprawi wrażenia gier, szczególnie w przypadku tytułów, które pojawią się w 2026 r. W 2026 roku. Sony PlayStation Super-Resolution (PSSR) dostarczy konsoli do renderowania w wersji gry niższej, a następnie AS 4K. Cerny podkreślił, że ta ewolucja wynika z wykorzystania zarówno istniejących, jak i nadchodzących technologii AMD.
Oczekiwania dotyczące wydajności z FSR 4
Chociaż AMD twierdzi, że FSR 4 ulepsza szczegóły wizualne, warto zauważyć, że nie zawsze może dostarczyć najlepszych stawek klatek na sekundę w porównaniu do swojego poprzednika, użytkownicy FSR 3. Mogą oczekiwać bardziej szczegółowej i chrupiącej grafiki, która może spodobać się osobom inwestującym w wysokiej klasy konfigurację gier. W przypadku graczy, którzy chcą zobaczyć FSR 4 w akcji, pojawiło się kilka filmów porównawczych, które pokazują subtelne, ale znaczące ulepszenia spowodowane przez tę technologię.
Współpraca między Sony i AMD
Udane wdrożenie FSR 4 na PlayStation 5 Pro przypisuje się ścisłej współpracy między Sony i AMD, którą nazywały „projektem Amethyst”. Ta inicjatywa pomogła ukształtować sieć neuronową i algorytmy szkoleniowe, które leżą u podstaw możliwości wzrostu FSR 4. Cerny podkreślił, że cel partnerstwa wykracza poza poprawienie gier; Chodzi o torowanie drogi dla przyszłych postępów w grafice gry.
Przyszłe zmiany
Patrząc w przyszłość, obie firmy koncentrują się na opracowaniu nowych architektur uczenia maszynowego, które mogłyby skorzystać nie tylko na PlayStation 5 Pro, ale także obecne i przyszłe pokolenia konsoli. Cerny zwrócił uwagę, że algorytmy opracowane w ramach projektu Amethyst Collaboration ustanowi standard przyszłych implementacji w technologii PlayStation. Podsumowując, gdy technologia FSR 4 AMD pojawia się w celu zwiększenia wrażeń z gier na PS5 Pro, gracze mogą przewidzieć znaczny skok w wydajności wizualnej dla następnej fali tytułów. Dzięki przekonującym postępom w technologii wycofania, przyszłość grafiki gier wygląda jaśniej niż kiedykolwiek